VIDEO: De voedselspeculant; geld, graan en revolutie


Graag delen we deze erg mooie en leerzame documentaire over speculanten op de voedselmarkten. Dit aangezien wij hier ook onder vallen (wij traden tarwe, maïs, suiker en koffie). In de documentaire gaat de documentairemaker zelf handelen. Dit doet hij onder leiding van kwantitatief trader Ruud van Megen. Erg mooi om te zien hoe deze documentairemaker overspoeld wordt door emoties en gaat afwijken van het kwantitatieve systeem van Van Megen. Hij slaat alle adviezen in de wind. Dit laat duidelijk zien hoe moeilijk sommige mensen het vinden om simpele regels op te volgen, en hoe slecht emotie als raadgever is. Hij wordt duidelijk overdonderd door ‘de duivels’ (zie: De kunst van het traden).

Ook laat deze aflevering goed zien hoe wij speculanten door de buitenwereld als het kwaad gezien worden, en leggen de traders op de CBOT haarfijn uit waarom die onterecht is.

Hoge voedselprijzen zorgen voor toenemende onrust in de wereld. Is er simpelweg te weinig voedsel voor te veel mensen of zijn in snelle winst geïnteresseerde speculanten de oorzaak van de stijgende prijzen? – VPRO Tegenlicht

We zijn natuurlijk erg benieuwd wat jij van deze documentaire vindt en wat je ervan hebt geleerd. Plaats gerust hieronder een reactie!

One thought on “VIDEO: De voedselspeculant; geld, graan en revolutie

  1. Ja deze video geeft een leuk beeld over hoe de handel in grondstoffen werkt.
    Ik handel zelf niet veel in grondstoffen, nog niet, dus ik weet niet of ik dan iemand een bad guy mag noemen die dat wel doet of in ieder geval meer doet dan ik.
    Ik denk trouwens niet dat een trader zoals ik die ken ,, enig invloed heeft op de prijs maar gewoon met de trend meegaat wat de grote jongens doen .
    Speculanten zijn niet de enige oorzaak van een hogere voedsel prijs, een slechte oogst wil ook wel eens helpen .
    Ik denk persoonlijk wel dat de prijzen zullen stijgen omdat er steeds meer monden gevoed moeten worden en ja dan zullen de traders die ik ken ook wel hun graantje mee willen pikken :)

Geef een reactie

