De Kunst Van Het Traden, Boekbespreking

Posted June 28th, 2012 by Trading Team

De Nederlandse traders Henk Grundmeijer en Martijn Luijckx zijn elkaar op een tradersforum tegen gekomen. Uit de samenwerking ontstond een website waarop ze verslag geven van hun ervaring als trendtraders. Tergelijkertijd ontstond dit boek dat je kan lezen als een verhaal van twee traders op weg naar zichzelf.

Bestel hier ‘De kunst van het traden’

Het boek bevat dan ook een hele reeks nuttige tips en inzichten over wat de auteurs „de kunst van het traden“ noemen. Één van de kerngedachtes van dit werk is dat je als normale mens helemaal niet geconditioneerd bent om succes te hebben aan de beurs. En jammer genoeg begrijpen de meeste beursaspiranten dit slechts stapje voor stapje (of helemaal niet). Succes heeft blijkbaar hartelijk weinig met bepaalde strategieen te doen, laat staan dat het daarom gaat altijd te „weten“ waar de markt nu naar toe gaat.

Succesvol traden vloeit eerder voort uit een diepere kennis van je zelf, een kennis die echter telkens weer moet getoetst worden aan de realiteit van de markten. Het belangrijkste hoodstuk is daarom precies het vijfde met de titel: de psychologie van het traden. Een andere „mindset“ is geboden, zeggen de auteurs en wat dat betekent beschrijft dit hoodstuk heel goed.

Dat traden een statistisch spel is, dat kunnen we misschien wel met ons verstand begrijpen, maar hoe reageren we als we eens 15 verliezers op een rij hebben? Reageren we dan rationeel? Blijven we trouw aan onze regels? En hier knijpt het schoentje. Want heel subtiel verzetten veel traders zich tegen het maken van regels, laat staan dat ze ze volgen. We moeten dus leren naar ons zelf te kijken (en te luisteren).

Een beetje jammer is het dat de auteurs vanaf bladzijde 75 hun zelf opgelegde opgave verlaten en nu over hun eigen systeem beginnen te vertellen. Niet dat trendfollowing geen spannend thema is. Je zou wel meer traders wensen dat ze zich ermee bezig houden. Maar als je het bericht van Grundmeijer en Luijckx met het standaardwerk van Michael Covel over dit thema vergelijkt, vraag je je af, of je dit moet lezen.

Wie ervaring heeft met trendfollowing weet, dat dit één van de moeilijkste dingen is die je kan doen aan de beurs. En er zijn waarempel genoeg andere methodes (ook gemakkelijkere) waarmee je kan succes hebben. Je vraagt je dus of waarom de auteurs zoveel aandacht  schenken aan hun eigen methode als het erom gaat de psychologische valstrikken van het traden te beschrijven. We hadden hen iets meer moed gewenst hun eigenlijke thema „de juiste mindset“ nog meer te gaan verdiepen en de verleiding te weerstaan in hun eerste boek „alles“ te willen vertellen.

En toch bevat het werk genoeg stof om ermee verder te gaan. We willen vooral de eerlijkheid van de auteurs naar voren halen. Op het eind van het boek drukt zich dit in tal van trade-voorbeelden uit. Van deze heren is dus nog het één en het ander te verwachten.

Henk Grundmeijer en Martijn Luijckx, De kunst van het traden, succesvol worden op forex en andere financiele markten, Pearson Benelux, 184 pagina´s , 29,95 euro

One thought on “De Kunst Van Het Traden, Boekbespreking

1. Ik vind het het beste boek dat ik tot nu toe in het nederlands heb gelezen, ik ben niet op zoek naar een strategie, die zijn er genoeg te vinden. Maar naar wat echt belangrijk is om succesvol te zijn, en dat heeft niet zozeer te maken met hun eigen strategie. Mindset is even belangrijk als je range trader bent. Ik vind het gemakkelijk te lezen en ook voor de beginnende trader goed te volgen.